tisdag 15 december 2009

slöjd= slöjd

När jag hör "slöjd" tänker jag på ett ämne jag hade i grundskolan, två timmar, en gång i veckan. Obligatorisk korsstygnsbroderi och blekingesöm. Och efter det fick man göra lite vad man ville. Vilket betydde 50% roligt att sy egna kläder och 50% högljudda bråk med läraren, som kallade mig "kakan" när hon blev sur på mig, ett smeknamn som fick det att ryka ur öronen på 15 åringen.

Men jag gillar skolvibben som ordet bär med sig. Slöjd behöver inte vara så svårt - alla kan (och måste?) göra det. Särskilt de som börjat grundskolan.

Nu över till riktig förskoleslöjd, närmare bestämt potat
istryck. Jag hade finbesök från huvudstaden häromdagen, som verkligen kickade igång min kreativitet. Bland annat så tryckte vi potatistryck, och det blev en finfin duk med tema jul och hjul:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar