måndag 5 oktober 2009

ett litet djur

När jag var liten bodde jag ett tag i South Carolina i USA, och jag minns en sen, mörk kväll när jag och min syster badade i områdets pool. När vi skulle gå upp kryllade det av mörkröda kackerlackor som for runt på stenbeläggningen. Eller.. hände det verkligen?

Efter snart två år i Rosengård har kackerlackan fått en speciell laddning av hatkärlek för mej. Den symboliserar så mycket av vad som är fel med svensk bostadspolitik och ekonomisk politik. Samtidigt är kackerlackan i Rosengård den oskyldiga budbäraren, om än så obehaglig. Acta och Newsec är skurkarna. Eftersom vi inte har kackerlackor i vår lägenhet, kan jag fortfarande ha en romantisk inställning till skadedjuret. Ogräset i rabatten. Jag trycker en skinande kackerlacka på väskan som alla juriststudenter bär omkring sin lagbok i. Det passar så himla bra.

Läs om kackerlacksaktionen mot en Acta-ägare här.

Och så berättar min kamrat att i Sydafrika har kackerlackan blivit en symbol för motstånd mot rasism. Det började med att immigranter kallades för kackerlackor, fortsatte med att en antirasistisk teater använde djuret på sin affish, och därav är det..

Klisterplast, skalpell och guldfärg. När jag väl börjat kunde jag inte sluta! Allt smittades av skadedjuret.




2 kommentarer:

  1. Nej så fint!
    Vilken teknik använder du när du gör tryck? =)

    SvaraRadera
  2. här: skar ut motivet med skalpell ur "klisterplast"! då satt den tajt på underlaget och det blev skarpa fina tryck..

    SvaraRadera