måndag 5 oktober 2009

stickningskrämpor

Mina handleder smärtar så mycket att det är jobbigt till och med föra händerna över tangentbordet. Fingertopparna är överkänsliga efter att ha blivit puttade av trubbiga nålar.

Vi kan kalla det oktobersjukan för att den infaller oftast är när hösten just kommit igång. När det börjar bli kallt och jag känner att "tusan, jag behöver nog en varmare halsduk. och det kvickt".

På pysselkväll i fredags lärde jag mig sticka. eller lärde och lärde, jag påbörjade min 4:e halsduk och tänkte: Den här ska jag minsann avsluta! Sedan dess har jag varit fast och stickat ungefär hälften av mina vakna timmar. Ganska lägligt blev personen jag skulle åka och hälsa på över helgen sjuk, och jag fann mig själv bekvämt i att för en gångs skull ha få planer och mycket tid att döda.

Så jag har stickat som en tok. Det är ju så jäkla roligt! Stickat under fikadejter. Stickat i väntan på äppelpaj. Stickat på bussen. Stickat under en tråkig film i en biosalong (i vanliga fall hade jag lämnat bion, men jag tänkte "åh tänk vad mycket jag kommer få stickat, under dessa två timmar!" och satt kvar").

Därav smärtan. Känner igen den från förra oktober, och oktober innan dess (virkning ger ungefär samma symptom). Och nu till bästa tipset: Låt det första du gör under säsongen inte bli en halsduk utan handledsvärmare! Som de My gjort här nedanför. Det hjälper faktiskt ganska bra, ger både lite skön värme för stela leder och stabilitet. För att skära ner på stickandet ska inte få komma på fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar