lördag 21 november 2009

matslöjd

Helgens pysseltips...



I dag är det soligt och helg och jag ska slöjda mat. Temat är nypon och det är nog bland det pyssligaste du kan laga! Dessutom finns de vilda att plocka överallt. Kom bara ihåg att plocka de hårda nyponen; har de mjuknat är de inget att ha.

För några veckor sedan gjorde jag nyponmarmelad, vilket är typ det småpilligaste jag har gjort, eftersom jag var tvungen att kärna ur alla små små hårda vildnypon. Tips är att använda plasthandskar, annars kliar det jättemycket på händerna...Å andra sidan blev slutresultatet galet gott.


Men det enklaste är att göra nyponsoppa. I alla recept står det att du även här ska kärna ur nyponen, annars kliar det i halsen (från det duniga klipulvret som finns bland fröna). Skit i det! Jag testade utan att ta bort kärnorna: bara rosta hela nypon i ugnen 50 grader med luckan på glänt över natten (Som du ser på bilden ovan så halverade jag dem innan, men såhär i efterhand inser jag att det var helt onödig). Banka sen sönder dem lite i en mixer eller lagda i en påse som du går loss på med en brödkavel. Sen är det bara att följa vilket recept som helst, till exempel det här.

3:e nypontipset jag testar idag är nyponlikör. Det blir typ slöjd och fest i ett! Om en månad är den klar och så här ser den ut nu:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar